متخصص ارتودنسی

آشنایی با دکتر داودیان متخصص ارتودنسی

متخصص ارتودنسی

آشنایی با دکتر داودیان متخصص ارتودنسی

پوسیدگی دندان شیری

خراب شدن و پوسیدگی دندان کودکان

پوسیدگی و خراب شدن دندان ها دلایل عمده ای دارند. مینای دندان های شیری نسبت به دندان های دائمی نازک تر و ظریف ترند.

به همین دلیل پوسیدگی در این دندان بسیار سریعتر از دندان های دائمی اتفاق می افتد. طبق آمار به دست آمده نزدیک به 50 در صد اطفال دوساله حداقل یک پوسیدگی در دندان های شیری خود دارند.

. پوسیدگی بطری شیر به دلیل عدم رعایت بهداشت کودک متعاقب نوشیدن بطری های حاوی مایعات قنددار مانند بطری شیر بالاخص زمانی که کودک با سر بطری داخل دهان به خواب می رود به وجود می آید. این مدل از پوسیدگی بیشتر در ناحیه دندانهای جلوی فک بالا رخ می دهد، هرچند بقیه دندانها را هم می تواند متأثر کند.

پوسیدگش شدید ناشی از شیشه شیر

تغییر رنگ در دندان های کودکان

اختلالاتی که می توانند سبب تغییر رنگ دندانها شوند، عبارتند از:


  • هیپوپلازی مینای دندان به دلیل استعمال تتراسایکلین در خانم باردار، شیرده و یا کودک
  • هیپوپلازی مینا و عاج دندان ناشی از کمبود مصرف ویتامین D که اخلال در روند آهکی شدن دندان را به همراه دارد.
  • هیپو کلسیفیکاسیون مینا به دلایل ارثی، تجمع پلاک میکروبی، مکیدن بیش از حد میوه های ترش و یا مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های گازدار

 

  • آملوژنسیس ایمپرفکتا، یک اختلال ارثی که سبب ایجاد مینای نازک و تغییر رنگ یافته می شود.
  • دنتینوژنسیس ایمپرفکتا، یک اختلال ارثی در عاج دندان که موجب تغییر رنگ و از دست رفتن مینا می گردد.
  • تغییر رنگ خارجی مینای دندان ناشی از مکمل قطره آهن مورد استفاده جهت کم خونی
  • تغییر رنگ درونی مینا به دلیل انتشار رنگدانه های داخل خون در پی مصرف بیش از اندازه فلوراید، تتراسایکلین و یا داروهای دیگر
  • هرگونه اختلال در خلال شکل گیری و آهکی شدن دندان طی دوره جنینی و یا کودکی نظیر: ضربه، عفونت، تب بالا، سوء  تغذیه، سیفلیس مادرزاد، سندرم داون و ...

تغییر رنگ دندان ها

ارتودنسی

متخصص ارتودنسی

بهترین سن برای معاینات ارتودنسی

معاینات ارتودنسی برای سن 7 سالگی

شاید به نظرتان سن 7 سالگی برای معاینه ی ارتودنسی سن کمی به نظر برسد اما این را فراموش نکنید حتی اگر معاینه ی زود هنگام برای فرزند شما اتفاق بیفتد الزاما دلیل براین نیست که نیاز به استفاده از دستگاه های ارتودنسی در همان سن را دارد.

اگر مشکلی در این سن تشخیص داده شود معمولا” ارتودنتیست کودک شما را تحت بررسی دوره ای قرار می دهد تا دندانهای دائمی رویش کافی یافته و فک و صورت به حد قابل قبولی از رشد برسند.
هر فردی بازه زمانی ایده آل خود را برای شروع درمان ارتودنسی جهت رسیدن به بهترین نتیجه ممکن دارد. ما بر اساس تجربه بالینی زمان مناسب را تعیین می کنیم. با آوردن زودهنگام کودک خود به جای مراجعه دیرتر این آرامش خاطر را خواهید داشت که یک متخصص امر وجود دارد که نیازهای ارتودنسی آینده دختر یا پسر شما را تحت نظر دارد.

معاینه اولیه ارتودنسی کودک شما در سن ۷ سالگی سبب آرامش خاطر شما در خصوص نتیجه بهتر درمان ارتودنسی او می گردد

معاینه دندان های شیری  به وسیله ی ارتودنتیست

دوره انتقال از دندانهای شیری به دندانهای دائمی بسیار حائز اهمیت است. محل قرارگیری دندانهای شیری مهم است. زمان افتادن دندانهای شیری مهم است. در اصل دندانهای شیری زیربنای دندانهای دائمی و موقعیت صحیح قرارگیری آنها را تشکیل می دهند. بنابراین ضروری است که یک ارتودنتیست دهان کودک شما را در حالیکه هنوز دندانهای شیری دارد معاینه کند. دندانهای فرزند شما ممکن است مرتب به نظر برسند ولی امکان وجود مشکلات پنهان وجود دارد.

در صورت مشاهده هر گونه مشکل ارتودنسی باید با ارتودنتیست مشاوره کنید

ارتودنسی

متخصص ارتودنسی

 

مزایای چوب ترمو

 

خواص لیگنین 

لیگنین عموما در اولین لایه های چوب به چشم میخورد و باعث کنارهم ماندن سلول های چوب می گردد. نسبت آن در یک چوب به حدود 20 تا 30 % می رسد .

این ماده در چوب توسط محققان به عنوان عامل اساسی در پوسیدگی چوب شناخته می شود و در ساخت چوب ترمو باید حذف شود . عنصر اصلی موجود در لیگین فنیل پروپان است . حرارت موجب می شود تا پیوند بین ونیل پروپان شگسته شود . لیگین معمولا در دماهای بالای 200 درجه کاهش جرم دارد و نسبت به عناصر دیگر موجود در چوب مقاومت گرمایی بیشتری دارد . گونه ای از لیگین ها که در دماهای پایین 120 تا 220 درجه واکنش می هند ، این واکنش ها در رنگ و جلوگیری از فروپاشی و واکنش پذیری چوب ترمو تاثیر دارد.

 مزیت های ترموود نسبت به چوب معمولی

مواد سمی و مضر موجود در چوب

حرارت موجب میشود تا مواد سمی و مضر موجود در ترموود کاهش یابد ، این امر طی تحقیقی که روی چوب صنوبر افتاد به اثبت رسید .

ترموود 

چوب نمای ساختمان

مقایسه ی براکت سرامیکی و ارتودنسی دیمون

استفاده از براکت سرامیکی

یکی از جدیدترین متدهای کاربردی در ارتودنسی استفاده از براکت های سرامیکی است.در این مقاله میخواهیم درباره ی براکت سرامیکی اطلاعاتی را به حالت مکتوب در آوریم. نگهداری ازبریس سرامیکی دشوارتر است و نسبت به بریس فلزی زمان بیشتری صرف تعویض آنها می شود.بریس‌های سرامیکی حساس‌ترند و به راحتی می‌شکنند یا ترک برمی‌دارند به همین دلیل ارتودنسی با بریس سرامیکی طولانی‌تر و گران‌تر است.  

هزینه ارتودنسی با بریس سرامیکی بیشتر از ارتودنسی با بریس فلزی است، اما بریس سرامیکی به دلیل همرنگ بودن با دندان‌ها کمتر جلب توجه می‌کند. بیمار به دلخواه خود می‌تواند از بست کشی شفاف یا بست فلزی سفید برای نگه داشتن بریس استفاده کند. مشکل لکه شدن بریس وجود ندارد، اما کش های دور براکت ها (اورینگ ها) به سرعت، به ویژه در صورت مصرف خوراکی‌های لکه کننده‌ای مانند قهوه تغییر رنگ می‌دهند. متخصص ارتودنسی در جلسه‌هایی که در فواصل معمولاً  یک ماهه به منظور تنظیم بریس انجام می‌شود، اورینگ ها را تعویض می‌کند. 

بریس سرامیکی به دلیل همرنگ بودن با دندان‌ها کمتر جلب توجه می‌کند

مزیت استفاده از ارتودنسی دیمون

مزیت ارتودنسی دیمون به روش‌های قدیمی‌تر ارتودنسی این است که در این روش نیازی به استفاده از کش نیست و در عوض براکت‌های امکان لغزش سیم را فراهم می‌کند تا بیمار راحت‌تر باشد. همان طور که گفته شد در ارتودنسی دیمون به جای کش یا الاستیک از سیستم خودبازشونده (سلف لیگیت) استفاده می‌شود. سیم با مکانیسم لغزشی در جای خود نگه داشته می‌شود. این مکانیسم آزادی حرکتی بیشتری را به دست می‌دهد و لزوم سفت کردن سیم توسط متخصص ارتودنسی را از بین می‌برد. بسیاری از بیماران نیازی به استفاده از عریض کننده کام ندارند و کشیدن دندان نیز در برخی کیس ها ضرورتی ندارد.

ارتودنسی

متخصص ارتودنسی

در مورد اجزاء بریس

کاربرد های براکت ارتودنسی

وسایل و تجهیزات بسیار گوناگونی در علم پزشکی به کار برده میشوند ما در این مطلب برای شما اطلاعاتاتی را در نظر گرفته ایم درباره برخی از وسایلی که در ارتودنسی به کارگرفته شده اند.چس ادامه این مطلب میتواند برای شما بسیار جذاب باشد.

براکت با سیمان همرنگ روی دندان چسبانده می‌شود یا این که برای اتصال آن از بند استفاده می‌شود. براکت معمولاً از استیل ضدزنگ یا سرامیک شفاف تهیه می‌شود. وظیفه براکت هدایت و نگه داشتن سیم قوسی در محل مناسب است.

سیم های مورد استفاده در ارتودنسی

سیم ارتودنسی با براکت یا دیگر اتصالات ارتودنسی در جای خود نگه داشته می‌شود و وظیفه حرکت دادن دندان‌ها را در طول درمان به عهده دارد. این سیم عمدتاً از استیل ضدزنگ تهیه می‌شود، اما امروزه از تیتانیوم نیز برای ساخت آن استفاده می‌شود. سیم ارتودنسی در بریس‌های شفاف، همرنگ دندان تهیه می‌شود تا هیچ یک از اطرافیان متوجه تحت درمان بودن شما نباشند.

ارتودنسی 

متخصص ارتودنسی